Achtergrond voor het bepalen van de belanghebbenden

Voor het bewijs van draagvlak wordt aansluiting gezocht bij het begrip belanghebbende uit de Awb (Algemene wet bestuursrecht).
De rechtspraktijk heeft geen sluitende definitie van het begrip belanghebbende opgeleverd. Duidelijk is echter dat er een causaal verband moet bestaan tussen het besluit over een planvoornemen en de gestelde belangenaantasting. Daarnaast zijn de volgende aspecten van belang:

  • Het gestelde belang is objectief bepaalbaar;
  • Het belang is voldoende actueel;
  • Het moet gaan om een eigen belang;
  • Het moet een persoonlijk belang betreffen;
  • Het moet een rechtstreeks belang zijn.

Voor het bepalen van de belanghebbenden bij ruimtelijke besluiten zijn in vaste jurisprudentie met name het afstands- en zichtcriterium relevant.

De meest bekende categorie op basis van jurisprudentie is de eigenaar of bewoner van het aangrenzende of belendende perceel. Daarnaast stelt Onrust (Onrust 2008, p. 402*) dat binnen een afstand van 100 meter eenieder bij veel ruimtelijke besluiten zou zijn aan te merken als belanghebbende. Buiten de afstand van 100 meter geeft de jurisprudentie een casuïstisch beeld. Tegen deze achtergrond is belanghebbende in het kader van de voorliggende nota bepaald als iemand, een eigenaar of bewoner/gebruiker van een perceel, dat gelegen is binnen een straal van 100 meter ten opzichte van de planlocatie en daar fysiek aan grenst (belending) of uitzicht heeft op de planlocatie vanuit het hoofdgebouw dat gesitueerd is op dat perceel.

afbeeldingH31b

Planlocatie

Definitie van de planlocatie

De planlocatie voor een opstelling van zonnepanelen wordt gedefinieerd als de loodrechte projectie van de zonnepanelen op het grondvlak.

afbeeldingH32b

Publicatietekst

Bij de keuze voor publicatie publiceren initiatiefnemers hun project op vergelijkbare wijze als de gemeente dat doet bij een beleidsvoornemen. Dit wil zeggen dat via de website en de huis-aan-huis krant een publicatie komt waarna gedurende zes weken een reactie kan worden verzonden aan de gemeente of een andere onafhankelijke partij, zoals een notaris. 

Daarnaast wordt op de planlocatie een bord geplaatst met verwijzing naar de website. De periode van zes weken moet voor minimaal vier weken buiten de periode van de schoolvakanties van de basisscholen zijn gepland. Het staat de initiatiefnemers vrij om via een informatieavond een toelichting te geven en/of om te onderhandelen met belanghebbenden en het plan met het oog op draagvlak aan hun wensen aan te passen.

Verzamelen handtekeningen

De initiatiefnemer kan er ook voor kiezen om via een actieve benadering van de belanghebbenden instemming via een lijst met handtekeningen per huishouden/eigenaar of gebruiker van het betrokken pand een bewijs van instemming te vergaren.

Bezwaar

Mocht er nu toch een bezwaar uit de omgeving van een belanghebbende, dan kan het project altijd nog met een afwijking worden gerealiseerd. De gemeente beoordeelt in dat geval de bezwaren en bekijkt of in onevenredige mate sprake is van aantasting van leefbaarheid of woon-/gebruiksgenot. Al naar gelang deze afweging uitpakt kan het initiatief via een binnenplanse afwijkingsbevoegdheid worden gerealiseerd. Omdat de gemeente eigenaar is van de openbare ruimte is het wel zo dat de gemeente vanuit haar eigendom en verantwoordelijkheid voor het openbaar toegankelijk gebied in overleg zal treden met initiatiefnemers over zaken als constructie, beheer en dergelijke. In het privaatrechtelijke spoor zullen hier afspraken over worden gemaakt.

Contact

Stadskantoor

Oldehoofsterkerkhof 2, 8911 DH Leeuwarden

Maandag t/m vrijdag
08:30 tot 17:00 uur
Donderdag
08:30 tot 19.30 uur
Zie alle contactgegevens